Charlie Parker
Charlie „Bird” Parker – geniusz bebopu i modern jazzu
Wpływ i znaczenie
Charlie Parker (29 sierpnia 1920 – 12 marca 1955) jest powszechnie uznawany za jednego z największych saksofonistów jazzowych wszech czasów. Razem z Louisem Armstrongiem i Ornettem Colemanem tworzy trójcę rewolucjonistów, którzy zdefiniowali kolejne etapy rozwoju jazzu.
Jego gra, charakteryzująca się niespotykaną prędkością, precyzją i głębią ekspresji, nadała jazzowi nowy język – bebop. Parker nie tylko zmienił sposób improwizacji, ale i samą teorię jazzu:
- wprowadził myślenie o improwizacji poprzez rozszerzone akordy i górne struktury (upper structures),
- wykorzystywał substytuty dominanty i zaawansowane modulacje,
- uczynił chromatykę podstawowym środkiem ekspresji,
- ukształtował frazy oparte na ósemkach jako fundament języka bebopu.
Był nie tylko muzykiem, ale i ikoną – uosabiał artystę bezkompromisowego, intelektualistę, który traktował jazz jako sztukę, a nie tylko rozrywkę.
Wczesne lata
Charlie Parker Jr. urodził się w Kansas City (Kansas), ale wychował w Kansas City (Missouri) – jednym z najważniejszych ośrodków jazzowych lat 30. Jego ojciec był kelnerem i kucharzem na kolei, matka – pracownicą Western Union.
Parker zaczął grać na saksofonie altowym w wieku 11 lat. W Lincoln High School kształcił się u kapelmistrza Alonzo Lewisa, a matka kupiła mu nowy instrument. Duży wpływ miał na niego puzonista Robert Simpson, który nauczył go podstaw improwizacji.
W 1935 roku porzucił szkołę i dołączył do lokalnego związku muzyków. W młodości inspirował się Lesterem Youngiem i Busterem Smithem, u którego grał od 1937 roku. Słynął z niezwykłej pracowitości – ćwiczył nawet 10–15 godzin dziennie.
Legenda głosi, że na jednym z jam sessions perkusista Jo Jones wyrzucił mu pod nogi talerz, kiedy Parker „pogubił się” w akordach. To upokorzenie zmotywowało go do intensywnej pracy nad techniką.
Przełom i narodziny bebopu
W 1939 roku, podczas jam session w Nowym Jorku, Parker odkrył, że używając wyższych interwałów akordowych i wspierając je nowymi akompaniamentami, może tworzyć zupełnie nową muzykę. Określał to jako swoje „przebudzenie” – moment narodzin stylu bebop.
W latach 1940–42 grał z big-bandem Jaya McShanna, gdzie zyskał przydomek „Yardbird” (później skrócony do „Bird”). Współpraca z Dizzym Gillespiem i jam sessions w klubach Harlemu (Minton’s Playhouse, Monroe’s Uptown House) przypieczętowały narodziny bebopu – stylu szybkiego, pełnego chromatyzmu i harmonicznych eksperymentów.
Styl i technika
Cechy gry Parkera:
- błyskawiczne tempo i nieskazitelna precyzja,
- asymetryczne frazy i nieregularne akcenty,
- intensywne wykorzystanie chromatyzmu i pasaży akordowych,
- ekspresyjne brzmienie – ostre w górze, oszczędne w wibracie,
- połączenie bluesowej ekspresji z wyrafinowaną harmonią.
Stworzył standard improwizacji jazzowej, w której saksofon stał się głosem równie złożonym i ekspresyjnym jak ludzki śpiew.
Kluczowe nagrania i współprace
Najważniejsze kompozycje i nagrania Parkera:
- Ko-Ko (1945) – manifest bebopu,
- Now’s the Time – blues, który zainspirował rock’n’roll (The Hucklebuck),
- Ornithology (1946) – kontrafakt na temat How High the Moon,
- Confirmation – arcydzieło formy bebopowej,
- Parker’s Mood – ekspresyjna ballada bluesowa,
- Donna Lee – kontrafakt na Indiana (sporne autorstwo z Milesem Davisem).
Współpracował z największymi muzykami epoki:
- Dizzy Gillespie – współtwórca bebopu,
- Miles Davis – młody trębacz, który debiutował u jego boku,
- Max Roach – pionier nowoczesnej perkusji jazzowej,
- Thelonious Monk, Bud Powell, John Lewis – innowatorzy fortepianu jazzowego.
Nagrania dla Savoy i Dial (1945–48) oraz sesje Charlie Parker with Strings (1949–50) pozostają kamieniami milowymi jazzu.
Trudności osobiste
Parker uzależnił się od heroiny w bardzo młodym wieku (po wypadku samochodowym i leczeniu morfiną). Nałóg komplikował jego życie zawodowe i prywatne. W 1946 roku w Los Angeles przeżył załamanie nerwowe, po czym trafił na kilka miesięcy do szpitala psychiatrycznego w Camarillo – doświadczenie to upamiętnił w utworze Relaxin’ at Camarillo.
W latach 50. zmagał się z odrzuceniem przez kluby, problemami finansowymi i osobistymi tragediami, m.in. śmiercią córki Pree, próbami samobójczymi i rozpadem małżeństw.
Śmierć
Charlie Parker zmarł 12 marca 1955 roku w apartamencie baronowej Kathleen Annie Pannonica de Koenigswarter (z domu Rothschild) w Nowym Jorku. Przyczyną były komplikacje zdrowotne: marskość wątroby, zapalenie płuc i zawał serca. Miał zaledwie 34 lata, choć koroner ocenił jego ciało na 50–60 lat.
Został pochowany na cmentarzu Lincoln w Kansas City (Missouri). Pogrzeb sfinansował Dizzy Gillespie.
Dziedzictwo
- Parker stworzył fundament nowoczesnego jazzu, inspirując muzyków takich jak John Coltrane, Sonny Rollins, Ornette Coleman, Cannonball Adderley, Albert Ayler, a nawet artystów rockowych (np. Jimi Hendrix).
- Był pomostem między jazzem a muzyką klasyczną – podziwiał Strawińskiego, planował studiować u Edgara Varèse’a.
- Jego frazy i improwizacje do dziś są materiałem dydaktycznym (zebrane m.in. w Charlie Parker Omnibook).
- Stał się ikoną kultury XX wieku – film Bird (1988, reż. Clint Eastwood) oraz niezliczone biografie utrwaliły jego legendę.
Charlie Parker pozostaje symbolem geniuszu i tragizmu – muzykiem, który na zawsze odmienił język jazzu.
| Rok / Data | Wydarzenie |
|---|---|
| 1920, 29 sierpnia | Urodził się w Kansas City, Kansas, jako syn Charlesa i Addie Parkerów. |
| 1927 | Rodzina przeprowadza się do Kansas City, Missouri. |
| 1931 | Ukończenie szkoły podstawowej Crispus Attucks Public School. |
| 1932–1933 | Otrzymuje pierwszy saksofon, rozpoczyna naukę w Lincoln High School. Dołącza do Oliver Todd’s Hot’n Tot Orchestra i Deans of Swing (lider Laurence „88” Keys). |
| 1934 | Regularnie występuje z Deans of Swing. |
| 1936 | Poślubia Rebeccę Ruffin. Dołącza do George Lee Band. Cudem unika poważnych obrażeń w wypadku drogowym, w którym ginie George Wilkerson (basista Deans of Swing). |
| 1937 | Dołącza do zespołu Jay McShann’s Group. |
| 1938 | Gra w Harlan Leonard’s Band. |
| 1939 | Spotyka Dizzy’ego Gillespie w Booker T Hotel (Kansas City). Wyjeżdża do Nowego Jorku, gdzie pracuje jako zmywacz naczyń w Jimmy’s Chicken Shack. |
| 1940 | Ponownie dołącza do zespołu Jay McShann. Pierwsze nagranie dla Decca Records z McShannem. |
| 1941 | Jam session w Minton’s Playhouse (Harlem) z Gillespie, Kenny’m Clarkiem, Thelonious’em Monkiem, Charlie Christianem, Budem Powellem, Maxem Roachem i Johnem Simmonsem. Drugie nagranie z McShannem. |
| 1942 | Gra w zespole Noble Sissle’s Band podczas trasy po Środkowym Zachodzie. Następnie dołącza do Andy Kirk’s Band i później Earl Hines Band. |
| 1943 | Poślubia Geraldine Scott. Dołącza do Sir Charles Thompson. Krótki powrót do Kansas City. |
| 1944 | Pierwsze nagranie w małym składzie z Tiny Grimes. Dołącza do Billy Eckstine Big Band, nagrania dla wytwórni Deluxe. |
| 1945 | Rozpoczyna występy w klubach przy 52nd Street (NYC), zaczyna współpracę z Milesem Davisem. |
| 1946 | Gra w klubie Billy Berg’s Jazz Club (Los Angeles) z Gillespie. |
| 1947 | Przechodzi załamanie nerwowe, trafia do szpitala w Camarillo (Kalifornia) – powstaje słynna sesja Lover Man. Wraca do Nowego Jorku i występuje w Three Deuces Club. |
| 1948 | Podpisuje kontrakt z Normanem Granzem (Verve Records). Poślubia Doris Sydnor. |
| 1949 | Otwarcie Birdland Club w Nowym Jorku na jego cześć. |
| 1950 | Nagrania z orkiestrą smyczkową, trasa po Europie, udział w filmie Norman Granza o Jazz at the Philharmonic. |
| 1951 | Trasa jako solista z orkiestrą Woody’ego Hermana. Rodzi się córka Pree. |
| 1952 | Rodzi się syn Baird. |
| 1953 | Zostaje wykładowcą w Harnett Studios (NYC). Rozpoczyna współpracę z Cliffordem Brownem. |
| 1954 | Dwukrotnie hospitalizowany w Bellevue Hospital (wrzesień). Próba samobójcza. Koncert w Town Hall. |
| 1955 | Gra w Bee Hive (Chicago). Występuje jako solista z lokalnymi sekcjami rytmicznymi. 4–5 marca – ostatni publiczny występ w Birdland (z Kenny’m Dorhamem, Budem Powellem, Charlesem Mingusem, Artem Blakey’em). 9 marca – udaje się do domu baronessy Pannoniki de Koenigswarter w drodze do Bostonu. 12 marca – umiera. 21 marca – pogrzeb w Abyssinian Baptist Church (NYC). |
