Charlie Parker

Charlie „Bird” Parker – geniusz bebopu i modern jazzu

Wpływ i znaczenie

Charlie Parker (29 sierpnia 1920 – 12 marca 1955) jest powszechnie uznawany za jednego z największych saksofonistów jazzowych wszech czasów. Razem z Louisem Armstrongiem i Ornettem Colemanem tworzy trójcę rewolucjonistów, którzy zdefiniowali kolejne etapy rozwoju jazzu.

Jego gra, charakteryzująca się niespotykaną prędkością, precyzją i głębią ekspresji, nadała jazzowi nowy język – bebop. Parker nie tylko zmienił sposób improwizacji, ale i samą teorię jazzu:

  • wprowadził myślenie o improwizacji poprzez rozszerzone akordy i górne struktury (upper structures),
  • wykorzystywał substytuty dominanty i zaawansowane modulacje,
  • uczynił chromatykę podstawowym środkiem ekspresji,
  • ukształtował frazy oparte na ósemkach jako fundament języka bebopu.

Był nie tylko muzykiem, ale i ikoną –  uosabiał artystę bezkompromisowego, intelektualistę, który traktował jazz jako sztukę, a nie tylko rozrywkę.


Wczesne lata

Charlie Parker Jr. urodził się w Kansas City (Kansas), ale wychował w Kansas City (Missouri) – jednym z najważniejszych ośrodków jazzowych lat 30. Jego ojciec był kelnerem i kucharzem na kolei, matka – pracownicą Western Union.

Parker zaczął grać na saksofonie altowym w wieku 11 lat. W Lincoln High School kształcił się u kapelmistrza Alonzo Lewisa, a matka kupiła mu nowy instrument. Duży wpływ miał na niego puzonista Robert Simpson, który nauczył go podstaw improwizacji.

W 1935 roku porzucił szkołę i dołączył do lokalnego związku muzyków. W młodości inspirował się Lesterem Youngiem i Busterem Smithem, u którego grał od 1937 roku. Słynął z niezwykłej pracowitości – ćwiczył nawet 10–15 godzin dziennie.

Legenda głosi, że na jednym z jam sessions perkusista Jo Jones wyrzucił mu pod nogi talerz, kiedy Parker „pogubił się” w akordach. To upokorzenie zmotywowało go do intensywnej pracy nad techniką.


Przełom i narodziny bebopu

W 1939 roku, podczas jam session w Nowym Jorku, Parker odkrył, że używając wyższych interwałów akordowych i wspierając je nowymi akompaniamentami, może tworzyć zupełnie nową muzykę. Określał to jako swoje „przebudzenie” – moment narodzin stylu bebop.

W latach 1940–42 grał z big-bandem Jaya McShanna, gdzie zyskał przydomek „Yardbird” (później skrócony do „Bird”). Współpraca z Dizzym Gillespiem i jam sessions w klubach Harlemu (Minton’s Playhouse, Monroe’s Uptown House) przypieczętowały narodziny bebopu – stylu szybkiego, pełnego chromatyzmu i harmonicznych eksperymentów.


Styl i technika

Cechy gry Parkera:

  • błyskawiczne tempo i nieskazitelna precyzja,
  • asymetryczne frazy i nieregularne akcenty,
  • intensywne wykorzystanie chromatyzmu i pasaży akordowych,
  • ekspresyjne brzmienie – ostre w górze, oszczędne w wibracie,
  • połączenie bluesowej ekspresji z wyrafinowaną harmonią.

Stworzył standard improwizacji jazzowej, w której saksofon stał się głosem równie złożonym i ekspresyjnym jak ludzki śpiew.


Kluczowe nagrania i współprace

Najważniejsze kompozycje i nagrania Parkera:

  • Ko-Ko (1945) – manifest bebopu,
  • Now’s the Time – blues, który zainspirował rock’n’roll (The Hucklebuck),
  • Ornithology (1946) – kontrafakt na temat How High the Moon,
  • Confirmation – arcydzieło formy bebopowej,
  • Parker’s Mood – ekspresyjna ballada bluesowa,
  • Donna Lee – kontrafakt na Indiana (sporne autorstwo z Milesem Davisem).

Współpracował z największymi muzykami epoki:

  • Dizzy Gillespie – współtwórca bebopu,
  • Miles Davis – młody trębacz, który debiutował u jego boku,
  • Max Roach – pionier nowoczesnej perkusji jazzowej,
  • Thelonious Monk, Bud Powell, John Lewis – innowatorzy fortepianu jazzowego.

Nagrania dla Savoy i Dial (1945–48) oraz sesje Charlie Parker with Strings (1949–50) pozostają kamieniami milowymi jazzu.


Trudności osobiste

Parker uzależnił się od heroiny w bardzo młodym wieku (po wypadku samochodowym i leczeniu morfiną). Nałóg komplikował jego życie zawodowe i prywatne. W 1946 roku w Los Angeles przeżył załamanie nerwowe, po czym trafił na kilka miesięcy do szpitala psychiatrycznego w Camarillo – doświadczenie to upamiętnił w utworze Relaxin’ at Camarillo.

W latach 50. zmagał się z odrzuceniem przez kluby, problemami finansowymi i osobistymi tragediami, m.in. śmiercią córki Pree, próbami samobójczymi i rozpadem małżeństw.


Śmierć

Charlie Parker zmarł 12 marca 1955 roku w apartamencie baronowej Kathleen Annie Pannonica de Koenigswarter  (z domu Rothschild) w Nowym Jorku. Przyczyną były komplikacje zdrowotne: marskość wątroby, zapalenie płuc i zawał serca. Miał zaledwie 34 lata, choć koroner ocenił jego ciało na 50–60 lat.

Został pochowany na cmentarzu Lincoln w Kansas City (Missouri). Pogrzeb sfinansował Dizzy Gillespie.


Dziedzictwo

  • Parker stworzył fundament nowoczesnego jazzu, inspirując muzyków takich jak John Coltrane, Sonny Rollins, Ornette Coleman, Cannonball Adderley, Albert Ayler, a nawet artystów rockowych (np. Jimi Hendrix).
  • Był pomostem między jazzem a muzyką klasyczną – podziwiał Strawińskiego, planował studiować u Edgara Varèse’a.
  • Jego frazy i improwizacje do dziś są materiałem dydaktycznym (zebrane m.in. w Charlie Parker Omnibook).
  • Stał się ikoną kultury XX wieku – film Bird (1988, reż. Clint Eastwood) oraz niezliczone biografie utrwaliły jego legendę.

Charlie Parker pozostaje symbolem geniuszu i tragizmu – muzykiem, który na zawsze odmienił język jazzu.


 

Rok / Data Wydarzenie
1920, 29 sierpnia Urodził się w Kansas City, Kansas, jako syn Charlesa i Addie Parkerów.
1927 Rodzina przeprowadza się do Kansas City, Missouri.
1931 Ukończenie szkoły podstawowej Crispus Attucks Public School.
1932–1933 Otrzymuje pierwszy saksofon, rozpoczyna naukę w Lincoln High School. Dołącza do Oliver Todd’s Hot’n Tot Orchestra i Deans of Swing (lider Laurence „88” Keys).
1934 Regularnie występuje z Deans of Swing.
1936 Poślubia Rebeccę Ruffin. Dołącza do George Lee Band. Cudem unika poważnych obrażeń w wypadku drogowym, w którym ginie George Wilkerson (basista Deans of Swing).
1937 Dołącza do zespołu Jay McShann’s Group.
1938 Gra w Harlan Leonard’s Band.
1939 Spotyka Dizzy’ego Gillespie w Booker T Hotel (Kansas City). Wyjeżdża do Nowego Jorku, gdzie pracuje jako zmywacz naczyń w Jimmy’s Chicken Shack.
1940 Ponownie dołącza do zespołu Jay McShann. Pierwsze nagranie dla Decca Records z McShannem.
1941 Jam session w Minton’s Playhouse (Harlem) z Gillespie, Kenny’m Clarkiem, Thelonious’em Monkiem, Charlie Christianem, Budem Powellem, Maxem Roachem i Johnem Simmonsem. Drugie nagranie z McShannem.
1942 Gra w zespole Noble Sissle’s Band podczas trasy po Środkowym Zachodzie. Następnie dołącza do Andy Kirk’s Band i później Earl Hines Band.
1943 Poślubia Geraldine Scott. Dołącza do Sir Charles Thompson. Krótki powrót do Kansas City.
1944 Pierwsze nagranie w małym składzie z Tiny Grimes. Dołącza do Billy Eckstine Big Band, nagrania dla wytwórni Deluxe.
1945 Rozpoczyna występy w klubach przy 52nd Street (NYC), zaczyna współpracę z Milesem Davisem.
1946 Gra w klubie Billy Berg’s Jazz Club (Los Angeles) z Gillespie.
1947 Przechodzi załamanie nerwowe, trafia do szpitala w Camarillo (Kalifornia) – powstaje słynna sesja Lover Man. Wraca do Nowego Jorku i występuje w Three Deuces Club.
1948 Podpisuje kontrakt z Normanem Granzem (Verve Records). Poślubia Doris Sydnor.
1949 Otwarcie Birdland Club w Nowym Jorku na jego cześć.
1950 Nagrania z orkiestrą smyczkową, trasa po Europie, udział w filmie Norman Granza o Jazz at the Philharmonic.
1951 Trasa jako solista z orkiestrą Woody’ego Hermana. Rodzi się córka Pree.
1952 Rodzi się syn Baird.
1953 Zostaje wykładowcą w Harnett Studios (NYC). Rozpoczyna współpracę z Cliffordem Brownem.
1954 Dwukrotnie hospitalizowany w Bellevue Hospital (wrzesień). Próba samobójcza. Koncert w Town Hall.
1955 Gra w Bee Hive (Chicago). Występuje jako solista z lokalnymi sekcjami rytmicznymi. 4–5 marca – ostatni publiczny występ w Birdland (z Kenny’m Dorhamem, Budem Powellem, Charlesem Mingusem, Artem Blakey’em). 9 marca – udaje się do domu baronessy Pannoniki de Koenigswarter w drodze do Bostonu. 12 marca – umiera. 21 marca – pogrzeb w Abyssinian Baptist Church (NYC).

 

 

Możesz również polubić…