Poszerzanie brzmienia – saksofon altowy
Ten artykuł zawiera szereg niekonwencjonalnych ćwiczeń zwiększających siłę mięśni aparatu zadęcia. Wzmocnienie mięśni aparatu zadęcia przekłada się na wyrównane i szerokie brzmienie.
Grając na saksofonie, przywykliśmy do instrumentu w miarę szczelnego. Żeby wzmocnić mięśnie aparatu zadęcia, spróbujemy grać na instrumencie rozszczelnionym, z „dziurą”. „Dziurę” spowoduje otwarcie klap oktawowych wtedy, kiedy zwykle są one zamknięte.
Ćwiczenia, które umownie będziemy nazywać „granie z dziurą w saksofonie”; można rozpocząć już po kilku tygodniach nauki, wtedy kiedy znana jest już aplikatura podstawowa.
Ćwiczenia pochodzą z interaktywnej publikacji Krzysztof Kralka. Saksofon. Ładny dźwięk i precyzyjna intonacja.
Fot. tytułowa: Muratagawa/Flickr, CC BY 2.0
Starając się wydobywać strojny i mocny dźwięk z rejestru pierwszego lub dolnego – wciskamy klapę oktawową.
Wysokość dźwięku powinna pozostać niezmieniona. Dźwięki mogą różnić się nieznacznie barwą, ale powinny być strojne. Intonację należy kontrolować z pomocą tunera.
Może się zdarzyć, że osiągnięcie takiego dźwięku będzie trudne lub niemożliwe. W takim przypadku proponuję ćwiczenie techniką „kokietowania”: jeśli przy naciskaniu klapy oktawowej zabrzmi górna oktawa – natychmiast puszczamy klapę oktawową,wymuszając powrót do „zwykłego dźwięku”. Uderzenia kciukiem w klapę oktawową powinny być krótkie, szybkie ale też lekkie. Mogą być nawet niepełne (nie do oporu korka). Kokietowanie może odbywać się w sposób nierytmiczny, dowolny – ważne, żeby górna oktawa nie zdążyła wskoczyć.
Jeśli wydobywanie dźwięków w ten sposób nie będzie nastręczało już trudności – można pokusić się o „upilnowanie” barwy tak, żeby nie było słychać momentu wciśnięcia klapy oktawowej.
Przykład | Przykład |
Ćwiczenia
Naciskając odpowiednie dla danego dźwięku klapy (dolna pięciolinia) – wciśnij później klapę oktawową. Bez względu na to czy jest ona wciśnięta czy nie – dźwięk powinien zostać niezmieniony (zgodnie ze wskazaniem górnej pięciolinii).
Dźwięk z klapą oktawową może nieznacznie różnić się barwą (nie powinien różnić intonacją). Miej świadomość, że im mniej drugi dźwięk różni się od pierwszego, tym lepiej. Wszystkie ćwiczenia graj z metronomem i tunerem. Klapę oktawową staraj się wciskać w stałym rytmie.
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową staraj, się nie zmieniać dźwięku.
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.(druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
PrzykładPrzykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.(druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
PrzykładPrzykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
PrzykładPrzykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
PrzykładPrzykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
PrzykładPrzykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |
Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)
40 | |
60 | |
80 | |
100 | |
Przykład |