Obniżenie siły nacisku warg a produkcja tonu saksofonowego

Jakkolwiek w muzyce saksofonowej daje się zauważyć wyraźny podział na muzykę estradową i klasyczną – współczesny saksofonista profesjonalny może opanować zarówno klasyczny, jak i jazzowy sposób grania.

W aspekcie zadęcia i brzmienia wymagana jest tu jednak pełna świadomość, umiejętność kontroli dźwięku, znajomość ustników i oczywiście wiele lat ćwiczeń.
O ile w saksofonowej muzyce klasycznej daje się zauważyć dążenie do jednego, „idealnego” brzmienia – saksofon jazzowy, bardziej niż inne instrumenty, akceptuje szerokie spectrum jakości brzmienia.

W 1978 roku wielki autorytet saksofonu klasycznego – Eugene Rosseau stwierdził, że klasyczny dźwięk saksofonu zostanie osiągnięty, jeśli na ustniku odłączonym od saksofonu wydobywa się dźwięk A5 (880Hz), który jest punktem odniesienia do stwierdzenia siły nacisku dolnej wargi.
Ponieważ na ustniku altowym jesteśmy w stanie grać w przedziale C5-C6 – dźwięk A5 wydaje się być stosunkowo wysoko.

Sprawą otwartą jest gdzie na ustniku altowym umiejscowione jest brzmienie saksofonistów jazzowych.

 

Ciekawe badania zaprezentowała Vanessa Tae Hasbrook w swojej pracy doktorskiej ALTO SAXOPHONE MOUTHPIECE PITCH AND ITS RELATION TO
JAZZ AND CLASSICAL TONE QUALITIES
(M.M., Baylor University-Waco, 1998 ).

Wychodząc z założenia, że na ustniku odłączonym od saksofonu muzyk klasyczny uzyskuje dźwięk A5, a muzyk jazzowy Eb5, przebadała grupę muzyków pod kątem korelacji zadęcia klasycznego i jazzowego i uzyskiwania odpowiedniej jakości brzmienia.

Używając saksofonu Selmer Super Action Series II, czterech ustników: Selmer C*, Selmer S90, Meyer 6M medium chamber ebonit i Claude Lakey 4*4 ebonit oraz stroików Vandoren – przebadała grupę studentów klasy saksofonu klasycznego Uniwersytetu Illinois.

Po zachowaniu miarodajnych warunków i procedur (rozgrzanie, nastrojenie etc.) poproszono studentów o wykonanie dźwięku A5 na odłączonym ustniku.

Powtórzono zadanie dla każdego ustnika i nagrano.

Następnie poproszono badanych o wyprodukowanie na odłączonych ustnikach dźwięku Eb5 i nagrano. Materiał posłużył później do porównania zawartości tonów harmonicznych.

Przez porównanie wykresów fal autorka dowodzi, że istnieje korelacja między obniżeniem nacisku dolnej wargi na ustnik a produkcją dźwięku jazzowego, z uwzględnieniem charakteru użytego ustnika.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz