W dobie powszechnego dostępu do coraz lepszych instrumentów i ich relatywnego tanienia, wyróżnikiem saksofonisty jest nie tylko konfiguracja sprzętowa, ale przede wszystkim jego wypracowane brzmienie.
Przez ostatnie dziesięciolecia dokonał się duży postęp w dziedzinie postrzegania profesjonalizmu, a zwłaszcza intonacji. I to nie tylko u muzyków, ale także u przeciętnego odbiorcy – „konsumenta muzyki”.
Wszechobecna muzyka popularna, z perfekcyjnie wystrojonymi instrumentami, podnosi poczucie stroju – niestroju do granic wcześniej niewyobrażalnych.
Ważną rolę na postrzeganie intonacji ma także powszechny dostęp do nagrań najlepszych wykonawców.
W tym kontekście naturalną koleją rzeczy jest takie doskonalenie warsztatu saksofonisty, żeby sprostał oczekiwaniom słuchaczy i muzyków z zespołu. Zarówno w aspekcie intonacji, jak i barwy.
Temu ma służyć niniejsza praca. Praca, w której starałem się połączyć wiedzę naukową z wielu dziedzin fizyki i muzyki z przystępnymi i zrozumiałymi ćwiczeniami. Rozszerzyć świadomość saksofonistów w tych aspektach.
Publikacja umieszczona jest na płycie DVD-rom, w wersji na saksofon tenorowy lub altowy (należy wybrać przy zamówieniu).
Dzięki tej pracy:
– znacznie poprawisz barwę dźwięku,
– zaczniesz stroić i słyszeć niestrój,
– zaczniesz łatwo osiągać górne dźwięki,
– zaczniesz łatwo osiągać dolne dźwięki,
– bez problemu zaczniesz świstać do dwóch oktaw ponad skalę, nawet bez dodatkowej aplikatury,
– w twoich rękach zabrzmi nawet najgorszy saksofon,
– poznasz takie techniki ćwiczenia jak: „obciąganie”, „podciąganie” , „kokietowanie”, „ćwiczenia krajaka”, tremolando, bisbigliando, a nawet grę na cztery ręce,
– nauczysz się grać melodie za pomocą innego niż zwykłe palcowania,
– poprzez analizę widma dźwięku, dowiesz się jak ligatura wpływa na brzmienie, a jak stroik,
– poznasz, utrwalisz i usystematyzujesz wiedzę o zadęciu,
– sprawdzisz czy dobrze oddychasz,
– wykonasz kilkaset testów na rozpoznawanie strojnego i niestrojnego saksofonu.
Dowiesz się o:
– właściwości słuchu ludzkiego w zakresie barwy i wysokości dźwięku,
– rozpoznawaniu niestroju,
– dudnieniach – nauczysz się je słyszeć,
– postrzeganiu i tolerancji niestroju,
– nietolerancji niestroju,
– co w saksofonie odpowiada za brzmienie, co za łatwość wydobycia dźwięku,
– istocie przedęcia,
– jak drga stroik,
– różnicach między zadęciem klasycznym a estradowym w aspekcie naukowym (na przykładzie badań prac doktorskich).
Wykonasz ćwiczenia:
– na szyjce odłączonej od saksofonu,
– na samym ustniku, niektóre z akompaniamentem fortepianu,
– na słyszenie, rozpoznawanie alikwotów i ich wydobywanie,
– setki innych, skoncentrowanych na zagadnieniu brzmienia i intonacji.
Praca nadaje się zarówno dla początkujących, jak i bardzo zaawansowanych saksofonistów.
Ta, poświęcona wyłącznie zagadnieniom brzmienia i intonacji, obszerna publikacja ma ambicje naukowe i odwołuje się do wielu autorytetów oraz najlepszych opracowań. Multimedialna forma publikacji sprawia, że mimo prób (moich i wielu innych osób) odszukania podobnego opracowania – w momencie jej finalizowania nie udało się znaleźć podobnej nigdzie na świecie.
Jak zamówić publikację na saksofon altowy?
Jak zamówić publikację na saksofon tenorowy?
Poniżej kilkanaście spośród kilkuset stron pracy: