Poszerzanie brzmienia – saksofon altowy

Ten artykuł zawiera szereg niekonwencjonalnych ćwiczeń zwiększających siłę mięśni aparatu zadęcia. Wzmocnienie mięśni aparatu zadęcia przekłada się na wyrównane i szerokie brzmienie.

Grając na saksofonie, przywykliśmy do instrumentu w miarę szczelnego. Żeby wzmocnić mięśnie aparatu zadęcia, spróbujemy grać na instrumencie rozszczelnionym, z „dziurą”. „Dziurę” spowoduje otwarcie klap oktawowych wtedy, kiedy zwykle są one zamknięte.

Ćwiczenia, które umownie będziemy nazywać „granie z dziurą w saksofonie”;  można rozpocząć już po kilku tygodniach nauki, wtedy kiedy znana jest już aplikatura podstawowa.

Ćwiczenia pochodzą z interaktywnej publikacji Krzysztof Kralka. Saksofon. Ładny dźwięk i precyzyjna intonacja.

Fot. tytułowa: Muratagawa/Flickr, CC BY 2.0

Starając się wydobywać strojny i mocny dźwięk z rejestru pierwszego lub dolnego – wciskamy klapę oktawową.

+
Wysokość dźwięku powinna pozostać niezmieniona. Dźwięki mogą różnić się nieznacznie barwą, ale powinny być strojne. Intonację należy kontrolować z pomocą tunera.

Może się zdarzyć, że osiągnięcie takiego dźwięku będzie trudne lub niemożliwe. W takim przypadku proponuję ćwiczenie techniką „kokietowania”: jeśli przy naciskaniu klapy oktawowej zabrzmi górna oktawa – natychmiast puszczamy klapę oktawową,wymuszając powrót do „zwykłego dźwięku”. Uderzenia kciukiem w klapę oktawową powinny być krótkie, szybkie ale też lekkie. Mogą być nawet niepełne (nie do oporu korka). Kokietowanie może odbywać się w sposób nierytmiczny, dowolny – ważne, żeby górna oktawa nie zdążyła wskoczyć.

przykład

Jeśli wydobywanie dźwięków w ten sposób nie będzie nastręczało już trudności – można pokusić się o „upilnowanie” barwy tak, żeby nie było słychać momentu wciśnięcia klapy oktawowej.

Przykład Przykład

Ćwiczenia

Naciskając odpowiednie dla danego dźwięku klapy (dolna pięciolinia) – wciśnij później klapę oktawową. Bez względu na to czy jest ona wciśnięta czy nie – dźwięk powinien zostać niezmieniony (zgodnie ze wskazaniem górnej pięciolinii).

Dźwięk z klapą oktawową może nieznacznie różnić się barwą (nie powinien różnić intonacją). Miej świadomość, że im mniej drugi dźwięk różni się od pierwszego, tym lepiej. Wszystkie  ćwiczenia graj z metronomem i tunerem. Klapę oktawową staraj się wciskać w stałym rytmie.

+

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową staraj, się nie zmieniać dźwięku.

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.(druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
PrzykładPrzykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku.(druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
PrzykładPrzykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
PrzykładPrzykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
PrzykładPrzykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
PrzykładPrzykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Wciskając klapę oktawową, staraj się nie zmieniać dźwięku. (druga nuta dolnej pięciolinii może być zapisana oktawę wyżej)

40
60
80
100
Przykład

Możesz również polubić…