JOHN COLTRANE
John Coltrane urodził się 23 września 1926 roku w Hamlet, w stanie Karolina Północna, jako syn Johna Roberta Coltrane’a i Alice Blair Coltrane. Jego ojciec był krawcem oraz muzykiem, grającym na skrzypcach i ukulele, co niewątpliwie miało wpływ na wczesne zainteresowanie muzyką u młodego Johna.
W 1938 roku, gdy Coltrane miał zaledwie 12 lat, zmarł jego ojciec, co było dla niego dużym ciosem. Rok później, w 1939 roku, zaczął naukę gry na saksofonie – początkowo grał na saksofonie altowym. W 1941 roku rozszerzył swoje umiejętności, ucząc się gry na klarnecie oraz nadal rozwijając grę na saksofonie altowym.
W 1943 roku przeprowadził się do Filadelfii, gdzie podjął pracę fizyczną jako robotnik w fabryce rafinującej cukier. Równocześnie zaczął studia muzyczne w Ornstein School of Music, gdzie pobierał lekcje saksofonu u Mike’a Guerry. W tym czasie nawiązał również przyjaźń z kolegą z klasy, Billem Baronem, która miała znaczący wpływ na jego dalszy rozwój muzyczny.
W 1945 roku Coltrane zadebiutował jako profesjonalny muzyk, grając w combo w Filadelfii. Niedługo potem został powołany do służby w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych, gdzie został przydzielony do orkiestr marynarki wojennej – zarówno marszowej, jak i tanecznej – gdzie grał na klarnecie.
Po zakończeniu służby w 1946 roku i powrocie do cywila, Coltrane ponownie osiedlił się w Filadelfii, gdzie poznał legendę jazzu – Charliego Parkera. Rok później, w 1947 roku, dołączył do zespołu Eddie’ego „Cleanhead” Vinsona, grając na saksofonie tenorowym. W połowie 1948 roku opuścił zespół Vinsona po długim okresie koncertowym w Kalifornii, gdzie ponownie spotkał Charliego „Birda” Parkera.
W latach 1949–1950 Coltrane współpracował z braćmi Heath oraz dołączył do zespołu Howarda McGhee. W 1951 roku podjął współpracę z Dizzy’m Gillespie, grając w jego zespole na saksofonie altowym. To właśnie wtedy odbył swoje pierwsze nagrania z zespołem Gillespiego, a podczas tego okresu poznał również Sonny’ego Rollinsa, który stał się jednym z jego ważnych współpracowników.
Po krótkim powrocie do Filadelfii, Coltrane kontynuował naukę pod kierunkiem Dennisa Sandale’a w Grano!! School of Music. W kolejnych latach grał z takimi artystami jak Earl Bostic (w zespole Rhythm and Blues), Johnny Hodges (który niedawno opuścił Duke’a Ellingtona), a także z Jimmy’m Smithem i Budem Powellem.
W październiku 1955 roku ożenił się z Naimą (Juanitą). Wkrótce potem, pod koniec 1955 roku, dołączył do zespołu Milesa Davisa, co okazało się przełomowym momentem w jego karierze. Grając w kwintecie Milesa, zyskał szerokie uznanie, a także przeszedł duchowe przebudzenie, które wpłynęło na jego późniejszą twórczość.
Coltrane krótko opuścił zespół Milesa, by zagrać z Theloniousiem Monkiem w klubie Five Spot Cafe w Nowym Jorku, jednak w latach 1958–1960 ponownie współpracował z Davisem, nagrywając między innymi z Cecilem Taylorem. W 1958 roku zarejestrowali wspólnie album „Milestones” – jeden z pierwszych ważnych modalnych albumów w historii jazzu.
W 1959 roku Coltrane wziął udział w nagraniu przełomowego i ikonicznego albumu modalnego „Kind of Blue” z Milesem Davisem. W 1960 roku stworzył własny kwartet i po raz pierwszy nagrał na saksofonie sopranowym słynny utwór „My Favorite Things”. Rok później rozpoczął współpracę z wytwórnią Impulse Records, tworząc zespół, który uznawany jest za jego klasyczny skład: McCoy Tyner (fortepian), Elvin Jones (perkusja) oraz Jimmy Garrison (kontrabas), a czasem także Eric Dolphy.
W listopadzie 1961 roku odbył trasę koncertową po Europie, a w tym samym czasie został uznany przez krytyków magazynu „Down Beat” najlepszym saksofonistą tenorowym, najlepszym instrumentalistą na saksofonie sopranowym oraz najlepszą nową gwiazdą.
W 1962 roku nagrał album z Dukiem Ellingtonem, a w marcu 1963 roku zrealizował nagrania z wybitnym wokalistą jazzowym, Johnny’m Hartmanem. W 1965 roku powstał jego legendarne dzieło – „A Love Supreme”, które zdobyło niemal wszystkie możliwe nagrody, w tym tytuł „Płyty Roku” według czytelników „Down Beat”. W tym samym roku zmienił skład zespołu – zespół opuścili Elvin Jones i McCoy Tyner.
W 1966 roku poślubił Alice McLeod, która sama była wybitną pianistką i kompozytorką. W kolejnych latach Coltrane eksperymentował z nowymi formacjami instrumentalnymi, dodając między innymi dwóch perkusistów i dwóch basistów, co znacząco wpływało na jego brzmienie. W 1966 roku koncertował również w Japonii.
Niestety, 17 lipca 1967 roku John Coltrane zmarł w Huntington na Long Island, pozostawiając po sobie żonę Alice Coltrane oraz troje dzieci i dwoje pasierbów.
W uznaniu jego niezwykłego wkładu w jazz, w 1968 roku został wprowadzony do Jazz Hall of Fame – jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie jazzu.
Fot. tytułowa: Jerry Stoll, na licencji CC BY-SA 2.
Oś czasu twórczości Johna Coltrane’a
(na podstawie Twojej listy utworów)
| Rok | Utwór | Okres / Wytwórnia | Komentarz stylistyczny |
|---|---|---|---|
| 1957 | Straight Street | Prestige | Wczesny bop, mocne wpływy Theloniousa Monka, wyraźne kontury rytmiczne. |
| 1957 | Traneing In | Prestige | Bluesowo-bopowy język, pierwsze próby rozwinięcia dłuższych fraz. |
| 1957 | Locomotion | Prestige | Swingujący hard bop, energetyczny riff motywiczny. |
| 1957 | Blue Train | Blue Note | Klasyczny przykład hard bopu, mocny akcent na bluesowe korzenie. |
| 1957 | Moment’s Notice | Blue Note | Rozbudowana harmonia, zapowiedź późniejszych „Coltrane changes”. |
| 1957 | Lazy Bird | Blue Note | Oparty na reharmonizacji „Lover Man”, szybki hard bop. |
| 1959 | Giant Steps | Atlantic | Przełomowa kompozycja z „Coltrane changes”, szybkie zmiany tonacji. |
| 1959 | Countdown | Atlantic | Ekstremalnie szybka progresja „Giant Steps” w miniaturze. |
| 1959 | Fifth House | Atlantic | Modalne myślenie i skomplikowana harmonia w jednym. |
| 1959 | Syeeda’s Song Flute | Atlantic | Prostota tematu kontrastująca z bogatą improwizacją. |
| 1960 | Equinox | Atlantic | Modalny minor, ciemne, hipnotyczne brzmienie. |
| 1960 | Central Park West | Atlantic | Liryczna ballada, eksperymenty z nietypowymi interwałami. |
| 1960 | Mr. Syms | Atlantic | Łączenie elementów bluesa i modalu. |
| 1960 | Spiral | Atlantic | Oparty na sekwencjach, modalno-bopowy klimat. |
| 1961 | Naima (wersja live) | Impulse! | Ballada modalna, pełna emocjonalnej przestrzeni. |
| 1961 | Impressions | Impulse! | Modalny dwuakordowy schemat, swoboda rytmiczna. |
| 1961 | India | Impulse! | Silne wpływy muzyki hinduskiej, dronowe tło. |
| 1961 | Spiritual | Impulse! | Hymniczna fraza, modalność i przestrzeń. |
| 1961 | Chasin’ the Trane | Impulse! | Free bop, ekstremalna intensywność. |
| 1961 | Ole | Impulse! | Inspiracja muzyką hiszpańską, basowe pedal pointy. |
| 1962 | Village Blues | Impulse! | Blues modalny, oszczędna melodyka. |
| 1962 | Song of Praise | Impulse! | Uduchowione brzmienie, liryczna narracja. |
| 1963 | The Promise | Impulse! | Modalna struktura, intensywny rozwój motywiczny. |
| 1963 | Harmonique | Impulse! | Nietypowe interwały w temacie, złożona harmonia. |
| 1963 | Alabama | Impulse! | Utwór hołd ofiarom zamachu w Birmingham, medytacyjny nastrój. |
| 1964 | Lonnie’s Lament | Impulse! | Ballada o charakterze modlitwy. |
| 1964 | A Love Supreme – Acknowledgement | Impulse! | Początek suity duchowej, 4-nutowy motyw mantryczny. |
| 1964 | A Love Supreme – Resolution | Impulse! | Energetyczna część II, modalny drive. |
| 1964 | A Love Supreme – Pursuance | Impulse! | Intensywna improwizacja na bazie modalu. |
| 1964 | A Love Supreme – Psalm | Impulse! | Melorecytacja saksofonu, bez stałego pulsu. |
| 1965 | Transition | Impulse! | Przejście do free, wysoka intensywność brzmienia. |
| 1965 | Crescent | Impulse! | Nastrojowy modalny utwór w średnim tempie. |
| 1965 | Attaining | Impulse! | Długie, wolno rozwijające się frazy, duchowy klimat. |
| 1965 | Prayer and Meditation | Impulse! | Medytacyjne rozwinięcie idei A Love Supreme. |
| 1965 | After the Rain | Impulse! | Ballada pełna oddechu i przestrzeni. |
| 1965 | Wise One | Impulse! | Modalny minor, głęboka refleksja muzyczna. |
| 1965–1966 | Ascension | Impulse! | Kolektywna improwizacja, free jazz. |
| 1966 | Expression | Impulse! | Ostatni album nagrany za życia Coltrane’a, duchowy i wolny formalnie. |
| 1966 | Offering | Impulse! | Intensywna eksploracja free. |
| 1966 | Leo | Impulse! | Skrajnie energetyczne free. |
| 1966 | Om | Impulse! | Ceremonialny charakter, głosy recytujące mantry. |
| 1966 | Ogunde | Impulse! | Połączenie free i afrykańskich motywów. |
| 1966 | Sun Ship | Impulse! | Rytmiczna intensywność, gęsta faktura. |
| 1966 | Manifestation | Impulse! | Wolne formy, ekspresyjne frazy. |
| 1966 | Peace on Earth | Impulse! | Liryczna refleksja w free kontekście. |
| 1966 | The Father and the Son and the Holy Ghost | Impulse! | Część „Meditations”, skrajne napięcia i kulminacje. |
| 1966 | Cosmos | Impulse! | Abstrakcyjne brzmienie, brak tonalnego centrum. |
| 1966 | Brazilia | Impulse! | Polirytmia inspirowana muzyką latynoską. |
