JOHN COLTRANE

John Coltrane urodził się 23 września 1926 roku w Hamlet, w stanie Karolina Północna, jako syn Johna Roberta Coltrane’a i Alice Blair Coltrane. Jego ojciec był krawcem oraz muzykiem, grającym na skrzypcach i ukulele, co niewątpliwie miało wpływ na wczesne zainteresowanie muzyką u młodego Johna.

W 1938 roku, gdy Coltrane miał zaledwie 12 lat, zmarł jego ojciec, co było dla niego dużym ciosem. Rok później, w 1939 roku, zaczął naukę gry na saksofonie – początkowo grał na saksofonie altowym. W 1941 roku rozszerzył swoje umiejętności, ucząc się gry na klarnecie oraz nadal rozwijając grę na saksofonie altowym.

W 1943 roku przeprowadził się do Filadelfii, gdzie podjął pracę fizyczną jako robotnik w fabryce rafinującej cukier. Równocześnie zaczął studia muzyczne w Ornstein School of Music, gdzie pobierał lekcje saksofonu u Mike’a Guerry. W tym czasie nawiązał również przyjaźń z kolegą z klasy, Billem Baronem, która miała znaczący wpływ na jego dalszy rozwój muzyczny.

W 1945 roku Coltrane zadebiutował jako profesjonalny muzyk, grając w combo w Filadelfii. Niedługo potem został powołany do służby w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych, gdzie został przydzielony do orkiestr marynarki wojennej – zarówno marszowej, jak i tanecznej – gdzie grał na klarnecie.

Po zakończeniu służby w 1946 roku i powrocie do cywila, Coltrane ponownie osiedlił się w Filadelfii, gdzie poznał legendę jazzu – Charliego Parkera. Rok później, w 1947 roku, dołączył do zespołu Eddie’ego „Cleanhead” Vinsona, grając na saksofonie tenorowym. W połowie 1948 roku opuścił zespół Vinsona po długim okresie koncertowym w Kalifornii, gdzie ponownie spotkał Charliego „Birda” Parkera.

W latach 1949–1950 Coltrane współpracował z braćmi Heath oraz dołączył do zespołu Howarda McGhee. W 1951 roku podjął współpracę z Dizzy’m Gillespie, grając w jego zespole na saksofonie altowym. To właśnie wtedy odbył swoje pierwsze nagrania z zespołem Gillespiego, a podczas tego okresu poznał również Sonny’ego Rollinsa, który stał się jednym z jego ważnych współpracowników.

Po krótkim powrocie do Filadelfii, Coltrane kontynuował naukę pod kierunkiem Dennisa Sandale’a w Grano!! School of Music. W kolejnych latach grał z takimi artystami jak Earl Bostic (w zespole Rhythm and Blues), Johnny Hodges (który niedawno opuścił Duke’a Ellingtona), a także z Jimmy’m Smithem i Budem Powellem.

W październiku 1955 roku ożenił się z Naimą (Juanitą). Wkrótce potem, pod koniec 1955 roku, dołączył do zespołu Milesa Davisa, co okazało się przełomowym momentem w jego karierze. Grając w kwintecie Milesa, zyskał szerokie uznanie, a także przeszedł duchowe przebudzenie, które wpłynęło na jego późniejszą twórczość.

Coltrane krótko opuścił zespół Milesa, by zagrać z Theloniousiem Monkiem w klubie Five Spot Cafe w Nowym Jorku, jednak w latach 1958–1960 ponownie współpracował z Davisem, nagrywając między innymi z Cecilem Taylorem. W 1958 roku zarejestrowali wspólnie album „Milestones” – jeden z pierwszych ważnych modalnych albumów w historii jazzu.

W 1959 roku Coltrane wziął udział w nagraniu przełomowego i ikonicznego albumu modalnego „Kind of Blue” z Milesem Davisem. W 1960 roku stworzył własny kwartet i po raz pierwszy nagrał na saksofonie sopranowym słynny utwór „My Favorite Things”. Rok później rozpoczął współpracę z wytwórnią Impulse Records, tworząc zespół, który uznawany jest za jego klasyczny skład: McCoy Tyner (fortepian), Elvin Jones (perkusja) oraz Jimmy Garrison (kontrabas), a czasem także Eric Dolphy.

W listopadzie 1961 roku odbył trasę koncertową po Europie, a w tym samym czasie został uznany przez krytyków magazynu „Down Beat” najlepszym saksofonistą tenorowym, najlepszym instrumentalistą na saksofonie sopranowym oraz najlepszą nową gwiazdą.

W 1962 roku nagrał album z Dukiem Ellingtonem, a w marcu 1963 roku zrealizował nagrania z wybitnym wokalistą jazzowym, Johnny’m Hartmanem. W 1965 roku powstał jego legendarne dzieło – „A Love Supreme”, które zdobyło niemal wszystkie możliwe nagrody, w tym tytuł „Płyty Roku” według czytelników „Down Beat”. W tym samym roku zmienił skład zespołu – zespół opuścili Elvin Jones i McCoy Tyner.

W 1966 roku poślubił Alice McLeod, która sama była wybitną pianistką i kompozytorką. W kolejnych latach Coltrane eksperymentował z nowymi formacjami instrumentalnymi, dodając między innymi dwóch perkusistów i dwóch basistów, co znacząco wpływało na jego brzmienie. W 1966 roku koncertował również w Japonii.

Niestety, 17 lipca 1967 roku John Coltrane zmarł w Huntington na Long Island, pozostawiając po sobie żonę Alice Coltrane oraz troje dzieci i dwoje pasierbów.

W uznaniu jego niezwykłego wkładu w jazz, w 1968 roku został wprowadzony do Jazz Hall of Fame – jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie jazzu.

Fot. tytułowa: Jerry Stoll, na licencji CC BY-SA 2.


Oś czasu twórczości Johna Coltrane’a

(na podstawie Twojej listy utworów)

Rok Utwór Okres / Wytwórnia Komentarz stylistyczny
1957 Straight Street Prestige Wczesny bop, mocne wpływy Theloniousa Monka, wyraźne kontury rytmiczne.
1957 Traneing In Prestige Bluesowo-bopowy język, pierwsze próby rozwinięcia dłuższych fraz.
1957 Locomotion Prestige Swingujący hard bop, energetyczny riff motywiczny.
1957 Blue Train Blue Note Klasyczny przykład hard bopu, mocny akcent na bluesowe korzenie.
1957 Moment’s Notice Blue Note Rozbudowana harmonia, zapowiedź późniejszych „Coltrane changes”.
1957 Lazy Bird Blue Note Oparty na reharmonizacji „Lover Man”, szybki hard bop.
1959 Giant Steps Atlantic Przełomowa kompozycja z „Coltrane changes”, szybkie zmiany tonacji.
1959 Countdown Atlantic Ekstremalnie szybka progresja „Giant Steps” w miniaturze.
1959 Fifth House Atlantic Modalne myślenie i skomplikowana harmonia w jednym.
1959 Syeeda’s Song Flute Atlantic Prostota tematu kontrastująca z bogatą improwizacją.
1960 Equinox Atlantic Modalny minor, ciemne, hipnotyczne brzmienie.
1960 Central Park West Atlantic Liryczna ballada, eksperymenty z nietypowymi interwałami.
1960 Mr. Syms Atlantic Łączenie elementów bluesa i modalu.
1960 Spiral Atlantic Oparty na sekwencjach, modalno-bopowy klimat.
1961 Naima (wersja live) Impulse! Ballada modalna, pełna emocjonalnej przestrzeni.
1961 Impressions Impulse! Modalny dwuakordowy schemat, swoboda rytmiczna.
1961 India Impulse! Silne wpływy muzyki hinduskiej, dronowe tło.
1961 Spiritual Impulse! Hymniczna fraza, modalność i przestrzeń.
1961 Chasin’ the Trane Impulse! Free bop, ekstremalna intensywność.
1961 Ole Impulse! Inspiracja muzyką hiszpańską, basowe pedal pointy.
1962 Village Blues Impulse! Blues modalny, oszczędna melodyka.
1962 Song of Praise Impulse! Uduchowione brzmienie, liryczna narracja.
1963 The Promise Impulse! Modalna struktura, intensywny rozwój motywiczny.
1963 Harmonique Impulse! Nietypowe interwały w temacie, złożona harmonia.
1963 Alabama Impulse! Utwór hołd ofiarom zamachu w Birmingham, medytacyjny nastrój.
1964 Lonnie’s Lament Impulse! Ballada o charakterze modlitwy.
1964 A Love Supreme – Acknowledgement Impulse! Początek suity duchowej, 4-nutowy motyw mantryczny.
1964 A Love Supreme – Resolution Impulse! Energetyczna część II, modalny drive.
1964 A Love Supreme – Pursuance Impulse! Intensywna improwizacja na bazie modalu.
1964 A Love Supreme – Psalm Impulse! Melorecytacja saksofonu, bez stałego pulsu.
1965 Transition Impulse! Przejście do free, wysoka intensywność brzmienia.
1965 Crescent Impulse! Nastrojowy modalny utwór w średnim tempie.
1965 Attaining Impulse! Długie, wolno rozwijające się frazy, duchowy klimat.
1965 Prayer and Meditation Impulse! Medytacyjne rozwinięcie idei A Love Supreme.
1965 After the Rain Impulse! Ballada pełna oddechu i przestrzeni.
1965 Wise One Impulse! Modalny minor, głęboka refleksja muzyczna.
1965–1966 Ascension Impulse! Kolektywna improwizacja, free jazz.
1966 Expression Impulse! Ostatni album nagrany za życia Coltrane’a, duchowy i wolny formalnie.
1966 Offering Impulse! Intensywna eksploracja free.
1966 Leo Impulse! Skrajnie energetyczne free.
1966 Om Impulse! Ceremonialny charakter, głosy recytujące mantry.
1966 Ogunde Impulse! Połączenie free i afrykańskich motywów.
1966 Sun Ship Impulse! Rytmiczna intensywność, gęsta faktura.
1966 Manifestation Impulse! Wolne formy, ekspresyjne frazy.
1966 Peace on Earth Impulse! Liryczna refleksja w free kontekście.
1966 The Father and the Son and the Holy Ghost Impulse! Część „Meditations”, skrajne napięcia i kulminacje.
1966 Cosmos Impulse! Abstrakcyjne brzmienie, brak tonalnego centrum.
1966 Brazilia Impulse! Polirytmia inspirowana muzyką latynoską.

 

 

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz