Ćwiczenia na szyjce saksofonu
Ćwiczenia na szyjce saksofonu przeznaczone są dla saksofonistów na każdym etapie nauki. Ćwiczą je początkujący, ale także profesjonaliści. Nadają się idealnie do naprawy różnego rodzaju błędów: zadęcia, toru powietrza, dynamiki.
Ćwiczenia na szyjce saksofonu rozpocznij od przeczytania wszystkich informacji odnośnie zadęcia.
Jeśli nie masz możliwości konsultacji z profesjonalnym saksofonistą – przeczytaj je szczególnie uważnie.
Zaznaczanie ołówkiem lub długopisem położenia na korku szyjki saksofonu. Niezbyt mocno, ale wyraźnie. Pamiętaj, że po jakimś czasie, w miarę wzmacniania mięśni i poprawy funkcjonowania aparatu zadęcia, być może trzeba będzie je skorygować.
Jeśli znajdujesz się w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej:
1. Otwórz futerał, pozwól, żeby temperatura otoczenia zrównała się z temperaturą instrumentu.
2. Zmontuj instrument. Załóż niezużyty, dobry, sprężysty i wygodny stroik.
3. Szczególnie starannie wyreguluj prawidłowo pasek.
4. Zagraj kilkadziesiąt dźwięków w całej skali saksofonu. Raczej w dolnej oktawie niż w górnej, ale zrób parę „wycieczek” w górę. Nie patrz na tuner ani się nie dostrajaj.
5. Spróbuj znaleźć takie napięcie mięśni warg, w którym wygodnie się czujesz.
6. Teraz, z pomocą tunera, dokładnie nastrój saksofon.
7. Zagraj dźwięk F1, A1, G1, C2. Sprawdź czy stroją.
8. Jeśli masz pewność, że G1 stroi do tunera – zaznacz na korku (tak, żeby go nie uszkodzić) położenie krawędzi ustnika.
9. Wyjmij szyjkę z ustnikiem i odłóż korpus saksofonu.
10. Używając tych samych, co przed chwilą nastaw zadęcia – zagraj na szyjce i ustniku prosty dźwięk. Powinien być to dźwięk Ab brzmiące dla saksofonu altowego i E brzmiące dla saksofonu tenorowego.
Jesteś przygotowany do ćwiczeń na szyjce z ustnikiem. Zaznaczone miejsce na korku przyda się następnym razem. Bardzo ważne jest zachowanie tego samego kąta ustnika w ustach, co z całym saksofonem.
Ćwiczenie 1. Na szyjce swojego instrumentu wydobądź stabilny, długi dźwięk. Dla szyjki saksofonu altowego jest to dźwięk Ab (G#), na szyjce saksofonu tenorowego jest to dźwięk E (uwaga, wysokość tych dźwięków może się nieznacznie różnić od idealnie strojącego Ab lub E – ich wysokość zależy od wyboru rodzaju zadęcia). Kontroluj dłonią prawidłowe oddychanie.
Na szyjce saksofonu altowego należy uzyskać dźwięk Ab.
Na szyjce saksofonu tenorowego należy uzyskać dźwięk E.
Ćwiczenie 2. Kontroluj początek i koniec dźwięku. Nie powinien mieć żadnych zaburzeń.
Ćwiczenie 3. Jeśli udaje Ci się uzyskać stabilny, strojący dźwięk, próbuj grać różne rytmy, zwracając uwagę na prawidłową pracę języka.
Zwróć uwagę, jak ważny dla intonacji jest stały kąt szyjki względem głowy, ten sam, co z całym saksofonem.
Zmienny kąt szyjki może powodować za krótki lub za długi pasek lub pochylanie – odchylanie głowy.