Historia saksofonu

Małe belgijskie miasto Dinant leżące na prawym brzegu rzeki Meuse przez wieki targane było inwazjami i wojnami, po których mieszkańcy z uporem i pieczołowitością odbudowywali zniszczone budowle i sprzęty. Być może temu należy przypisać dużą ilość drobnych warsztatów mechanicznych, wśród których europejską sławę zdobyły warsztaty blacharskie, a szczególnie te, które pracowały na blachach z żółtej miedzi i mosiądzu.

Dinant słynęło jeszcze z jednej rzeczy: twardego i kruchego piernika wyrabianego z mąki jęczmiennej i miodu. Nadawano mu różnorodne, często wyrafinowane kształty, a dzięki charakterystycznej recepturze – złotą, błyszczącą barwę. Być może w jakiś sposób fakt łatwego modelowania złotej materii spowodował, że to właśnie w Dinant narodził się saksofon.

Szóstego listopada 1814 roku przyszło na świat pierwsze z jedenastu dzieci Charlesa Josepha Saxa – Antoine Joseph Sax, zwane później Adolfem. Charles Joseph Sax, fabrykant, właściciel fabryki instrumentów dętych, w rok po bitwie pod Waterloo mianowany został przez Króla Belgii Williama I głównym dostawcą instrumentów odradzającej się armii.
Imiona członków rodziny Saxów, mogą wprowadzić pewną dezorientację. Charles Joseph Sax – wytwórca instrumentów był ojcem wynalazcy saksofonu Antoine Josepha Saxa zwanego Adolfem. Natomiast Adolf Edward Sax, syn Antoine Josepha Saxa ( Adolfa) – produkował saksofony do roku 1929, w którym to sprzedał zakłady firmie Selmer.
Adolf Sax od wczesnych lat zaznajamiał się z kształtem, budową i technologią produkcji instrumentów dętych. W wieku sześciu lat potrafił wytoczyć korpus klarnetu i roztrąb rogu. Od tego czasu pobierał systematyczne lekcje gry na flecie w Konserwatorium Brukselskim i klarnecie u znanego dyrygenta orkiestr wojskowych – L. Bendera.
Jako dziecko kilkakrotnie otarł się o śmierć (upadek z wysokości, poparzenia, podtopieni w rzece, zatrucia).

W roku 1815, mając piętnaście lat, posłał na wystawę do Paryża wykonane własnoręcznie dwa flety i klarnet z kości słoniowej, które to instrumenty zostały uznane za świetne. W wieku 20 lat udoskonalił klarnet basowy, będący do tej pory instrumentem bardzo niestrojnym i nierównym brzmieniowo. Od tego czasu zaczął borykać się ze złymi opiniami, przeciwnościami, a nawet procesami sądowymi ze strony konkurencji i muzyków, którzy powodowani zazdrością byli Saxowi niechętni. Pierwsza potyczka rozegrała się już o unowocześniony klarnet basowy i dopiero „bitwa” w postaci konfrontacji instrumentów starych i nowego spowodowała, że na chwilę umilkły tony prześmiewcze.

Historia saksofonu rozpoczęła się najprawdopodobniej w roku 1841, kiedy to przygotowany na wystawę instrumentów w Brukseli pakunek ktoś kopnął w niewyjaśnionych okolicznościach. Pogięty i zniszczony instrument nie nadawał się do prezentacji. Sądząc z opisów, pakunek zawierał nowy, skonstruowany niedawno instrument – saksofon.
(Istnieje przypuszczenie, że Adolf Sax celowo ukrywał instrument, ponieważ nie były gotowe jego patenty).

Pierwsza wzmianka o saksofonie, autorstwa Hektora Berlioza, ukazała się 12 czerwca 1842 roku w paryskim Journal des Debats i ta data została przyjęta za metrykę powstania saksofonu, chociaż instrument miał swoją publiczną premierę 3 lutego 1844 r., a opatentowany został dopiero 28 czerwca roku 1846. Saksofon (Le Saxophon), nazywany po jego wynalazcy, był instrumentem z grupy dętych drewnianych. Miał dziewiętnaście klap, co uczyniło go podobnym do instrumentu ophicleide (ofiklejdy).
Ustnik, w przeciwieństwie do ustników instrumentów dętych blaszanych, był podobny do ustnika klarnetu basowego. Co ciekawe, pierwszym opisywanym saksofonem był saksofon basowy w stroju C; dopiero później, z konieczności nadania większej ruchliwości, Adolf Sax skonstruował baryton, alt, tenor i sopran – mniejsze odmiany saksofonu.
Skala pierwszego saksofonu była o siedem dźwięków większa niż późniejsze modele, które Sax przebudował ze względu na gorsze możliwości brzmieniowe najwyższych dźwięków prototypu.

Wkrótce po premierze pierwszego saksofonu Adolf Sax zademonstrował swoje instrumenty w Konserwatorium Paryskim, gdzie słuchali go znani wówczas muzycy i kompozytorzy: Auber (sławny wówczas kompozytor La Muette de Portici – opery wykonywanej w Brukseli 21 września 1830, będącej sygnałem dla Rewolucji Belgijskiej), Halévy, Habeneck, Monnais i inni, którzy chwalili Saxa za nowatorstwo i muzykalność.

Po sukcesie prezentacji Sax otworzył warsztat w Paryżu przy ulicy Saint Georges 10, gdzie zabrał się energicznie do pracy, nader często jednak popadając w konflikty z zatrudnianymi rzemieślnikami.
Na początku 1844 roku warsztat Saxa odwiedził Rossi, który urzeczony brzmieniem saksofonu sprowadził go do Konserwatorium w Bolonii. Najwierniejszym zwolennikiem saksofonu i talentu Saxa był jednak Hektor Berlioz – gorący propagator nowego instrumentu, konsekwentnie wszędzie tam, gdzie koncertował.

Latem 1844 saksofon został pokazany na Paris Industrial Exhibision i prezentowany wobec Króla Louisa Phollippe i Królowej Marie Amelie.

Od roku 1844 warsztat Saxa odwiedzała śmietanka życia muzycznego, literackiego i społecznego Paryża. Sax demonstrował możliwości swoich instrumentów podczas improwizowanych koncertów. W tym samym roku Sax otworzył filię fabryki w Anglii, a wkrótce po tym jego młodszy brat Henry wyemigrował do Ameryki, gdzie założył manufakturę instrumentów dętych w Filadelfii. Latem 1844 saksofon został pokazany na Paris Industrial Exhibision i prezentowany wobec Króla Louisa Phollippe i Królowej Marie Amelie.

Rok 1845 okazał się przełomowy w życiu Adolfa Saxa. Powoli zaczęła przełamywać się stopniowa niechęć muzyków i środowiska konstruktorów do Saxa.
Wielkim sukcesem była muzyczna oprawa wojskowego święta 26 lipca 1846 roku, w czasie której 1800 muzyków wykonało program z udziałem wielkiej liczby saksofonów, zaaranżowany przez Berlioza.

W tym samym roku Sax otworzył filię fabryki w Anglii, a wkrótce po tym jego młodszy brat Henry wyemigrował do Ameryki, gdzie w Filadelfii założył manufakturę instrumentów dętych.
Latem 1849 roku USA gościła objazdową wystawę saksofonów i saxhornów.
W latach 1846 – 1849 Sax składał patenty dla całej rodziny saksofonów. W sumie Adolf Sax opatentował 46 wynalazków, także instrumenty z grupy dętych blaszanych.
W 1854 roku Sax opublikował „Saxhorn Metodę”. Od tego roku Sax systematycznie uzupełniał rodziny saksofonów i saxhornów o nowe instrumenty.
W latach 1853-1858 cierpiał na nowotwór wargi.
W 1857 roku Sax został kierownikiem klasy saksofonu przy Konserwatorium Paryskim, w którym nauczał przez trzynaście lat. Wychował około 130 saksofonistów.

Po okresie prosperity, kilkanaście lat po premierze saksofonu, między innymi z powodu dwudziestniego okresu procesów o uznanie legalności patentów, kariera Saxa legła w gruzach. Trzykrotnie ogłaszał upadłość, a Cesarz Napoleon III ratował go od bankructwa.
W roku 1870 rozwiązano klasę saksofonu. Do końca życia Sax żył w biedzie, na skromnej emeryturze ustanowionej przez rząd. Zmarł w siódmego lutego 1894 roku. Został pochowany na Cimetière de Montmartre (5 Avenue de Montebello) w Paryżu.

Rola Adolfa Saxa jako twórcy saksofonu była wielokrotnie kwestionowana. Prace nad podobnym instrumentem prowadzili inni konstruktorzy (głównie w Niemczech).
Najwięcej kontrowersji wzbudzało nazwanie nowego instrumentu „Le Saxophon” – od nazwiska Sax.

Mimo tych kontrowersji, niemal we wszystkich językach nazwa instrumentu wywodzi się od nazwiska „Sax” (zaskakująco często pisane przez „saks”).

sacsafón, sacsoffon, saksafon, saksafon, saksofoan, saksofon, saksofon, saksofonas, saksofono, saksofons, saksophone, saksopon, sassofono, sassofonu, saxo, saxofoia, saxofon, saxofone, saxofoon, saxofoon, saxofón, saxofón, Saxophon, saxophone, saxófón, szaxofon, σαξόφωνο, саксафон, саксофон, chitoliro, ifayili, i-saxophone.

  • afrykański – saxofoon,
  • polski, albański, bośniacki, chorwacki, estoński, indonezyjski, jawajski, kurdyjski, malajski, norweski, słoweński – saksofon,
  • azerski, uzbecki – saksafon,
  • baskijski – saxofoia,
  • białoruski, bułgarski, tadżycki – саксафон,
  • cebuański, filipiński – saksophone,
  • czeski, duński, rumuński, szwedzki – saxofon,
  • cziczewa – chitoliro,
  • esperanto – saksofono,
  • fiński – saksofoni,
  • angielski, francuski, hawajski, joruba, khmerski, laotański, łaciński, malgaski, maltański, maori, samoański, shona, sokalijski, sotho, suahili, wietnamski – saxophone,
  • fryzyjski – saksofoan,
  • galicyjski, hiszpański – saxofón,
  • grecki – σαξόφωνο,
  • irlandzki – sacsafón,
  • islandzki – saxófón,
  • kataloński – saxo,
  • kazachski, kirgiski, rosyjski – саксофон,
  • korsykański – sassofonu,
  • kreolski (Haiti) – saksofon,
  • litewski – saksofonas
  • luksemburski, niemiecki – Saxophon,
  • łotewski – saksofons,
  • macedoński, mongolski, serbski, tatarski, ukraiński – саксофон,
  • niderlandzki – saxofoon,
  • portugalski, ruanda-rundi – saxofone,
  • słowacki – saxofón,
  • sundajski – saksopon,
  • turecki, turkmeński – saksafon,
  • walijski – sacsoffon,
  • węgierski – szaxofon,
  • włoski – sassofono,
  • xhosa – ifayili,
  • zulu – i-saxophone.
Po śmierci Adolfa Saxa fabrykę saksofonów objął jego najstarszy syn, Adolf Edward Sax, który około roku 1928 sprzedał zakłady Selmer Company.
Aż do roku 1935 Selmer produkował saksofony pod nazwiskiem „Adolf Sax”. Saksofony Saxa były pięknymi dziełami sztuki, brzmiały wspaniale, niemniej miały pewne ograniczenia. Ich skala kończyła się na górnym es, w dole brakowało dźwięku Bb. Nie miały widelca F#, dźwięk G# był słabo osiągalny w szybkich przebiegach, brakowało rolek pomiędzy C i Es. W 1859 roku ujednolicono we Francji strój, na A=435 herców. Do tej pory instrumenty Saxa miewały bardzo różne „A”.

Adolf Edward Sax wprowadził kilka ulepszeń, jednak w sumie dosyć nieznacznych; np. rozszerzył ambitus o dźwięk H, w niektórych altach dodawał A. Od 1928 do 1935 saksofony marki Adolf Sax produkowała firma Selmer. Po roku 1935 historia saksofonu łączy się ściśle z historią różnych firm je produkujących.

Instrumentem, który bezpośrednio poprzedzał powstanie saksofonu, produkowanym zresztą także w zakładach ojca Adolfa Saxa, była ofiklejda (ophicleide) – dęty instrument blaszany, mierzący około metra wysokości i mający dwudziestopięciocentymetrowy roztrąb.
Miała miękkie, ciepłe, jak na instrument dęty blaszany, brzmienie. Jednak skomplikowana aplikatura spowodowała stopniowy spadek zainteresowania tym instrumentem. Ofiklejda produkowana była w kilku rozmiarach: altowym Bb i Es, basowym C i Bb oraz kontrabasowym Es.

Skonstruowany przez E. Gautrota sarrusofon miał za zadanie zastępować obój i klarnet w orkiestrach wojskowych. Swoją nazwę zawdzięcza francuskiemu sponsorowi Gautrota – kapelmistrzowi orkiestry wojskowej Sarrusowi. Produkowany był we wszystkich możliwych rozmiarach, od sopranino Es do kontrabasu Es, C i Bb. Aplikatura sarrusofonu miała wiele cech wspólnych z palcowaniem saksofonu.
Różnica polegała na zastosowaniu kilku klap oktawowych. Instrument ten w większych odmianach miał też do niego zbliżone brzmienie, a jego niewątpliwą zaletą, zwłaszcza w orkiestrach dętych, była znacznie mniejsza waga w porównaniu z saksofonami basowym i kontrabasowym, przy osiąganiu podobnych ambitusów melodycznych.
Po sarrusofon sięgali niektórzy kompozytorzy klasyczni: Igor Strawiński w Trenach, J. Holbrooke w Apollo and the Seamen, Roscoe Mitchell w Four Compositions, I. Paderewski w Symfonii Polonia, w której użył aż trzech sarrusofonów.

Ciekawostką jest, że ustnik saksofonowy opatentowano dopiero w 1896 roku (11 lutego) przez firmę Federick Clapp, Miller’s Falls, MA.


*) W źródłach podawane są różne daty wydarzeń. Dokładne poznanie wiarygodnych losów saksofonu i Saxa wymagałoby długoletnich studiów.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz