Skale minorowe
1. Minor naturalny (eolski). Gama c-moll naturalna: C D Eb F G Ab Bb C.
2. Minor harmoniczny, który powstał poprzez wprowadzenie do harmonii molowej durowej dominanty. Gama c- moll harmoniczna: C D Eb F G Ab B(♮) C.
3. Minor dorycki, zwany moll-dur. Gama c-moll dorycka: C D Eb F G A B(♮) C.
Ze względu na dążenie do rozwiązania dźwięku B(♮) na C – minor dorycki stosuje się najczęściej w ruchu wznoszącym, w ruchu opadającym stosuje się minor naturalny.
Taką skale nazywamy molową melodyczną. Zatem gama C-moll melodyczna w górę to: C D Eb F G A B(♮) C.
Gama C-moll melodyczna w dół to: C Bb Ab G F Eb D C.
Zagadnienie skal minorowych wydaje się być skomplikowane, a to za sprawą ich pewnej niefortunności w nazwach.
Najwięcej kontrowersji budzi skala dorycka (od starogreckiego plemienia Dorów):
E F G A B(♮) C D E, używana zwykle w ruchu opadającym.
Średniowieczni teoretycy muzyczni pomylili nazwy skal greckich i przypisali skali doryckiej dźwięki:
D E F G A B(♮) C D. Nazywamy ją dzisiaj dorycką skalą kościelną, lub dorycką skalą modalną. Jest ona powszechnie używana w improwizacji jazzowej.
Dla porównania, ta sama skala od dźwięku C: