Zadęcie klasyczne i estradowe

Zadęcia u muzyków klasycznych i estradowych (jazzowych, rozrywkowych) różni się w aspekcie położenia dolnej wargi grającego.
ułożenie dolnej wargi - zadęcie klasyczne
Saksofoniści klasyczni skłaniają się do podwijania dolnej wargi na wzór zadęcia klarnetowego. W ten sposób dolna warga tworzy rodzaj bufora, miękkiej poduszki oddzielającej dolne zęby od stroika.
Taki rodzaj zadęcia umożliwia pełną kontrolę dynamiki, precyzyjną intonację kosztem szerokiego, pełnego brzmienia saksofonu jazzowego. W tym zadęciu kąciki ust są cofnięte.

ułożenie dolnej wargi - zadęcie estradowe
Saksofoniści estradowi (jazzowi, rozrywkowi) rozluźniają dolną wargę, nie podwijając jej na zębach dolnych, dzięki czemu stroik drga pełniej a brzmienie staje się szerokie.
Nie oznacza to jednak, że ich dolna warga jest zupełnie rozluźniona. Obejmuje ona ustnik ze stroikiem w sposób pozwalający na płynne obniżenie dźwięku (obciągnięcie) ustami co najmniej o pół tonu w środku skali instrumentu. (Doświadczony saksofonista potrafi umiejętnym operowaniem aparatem zadęcia i oddechem osiągnąć glissando o ambitusie kwinty i więcej).

Bez względu na rodzaj wybranego zadęcia najlepiej jest ustawiać lub
korygować zadęcie pod okiem doświadczonego saksofonisty. Może on
wówczas nastroić instrument do tonacji a=440 Hz, a uczeń powinien
próbować utrzymać strój w tym samym zakresie. Jeśli będzie detonował,
nie stroił na poszczególnych dźwiękach, oznaczać to będzie, że
popełnia błędy zadęcia. Dobrze jest później naznaczyć na korku szyjki
saksofonu miejsce, w którym instrument stroił np. z fortepianem
czy tunerem, pamiętając o zależności stroju saksofonu od temperatury otoczenia.

Jakkolwiek w muzyce saksofonowej daje się zauważyć wyraźny podział na muzykę estradową i klasyczną –
współczesny saksofonista profesjonalny może opanować zarówno klasyczny, jak i jazzowy sposób grania.

W aspekcie zadęcia i brzmienia wymagana jest tu jednak pełna świadomość, umiejętność kontroli dźwięku, znajomość ustników i oczywiście wiele lat ćwiczeń.
O ile w saksofonowej muzyce klasycznej daje się zauważyć dążenie do jednego, „idealnego” brzmienia –
saksofon jazzowy, bardziej niż inne instrumenty, akceptuje szerokie spectrum jakości brzmienia.
W 1978 roku wielki autorytet saksofonu klasycznego – Eugene Rosseau stwierdził, że klasyczny dźwięk saksofonu zostanie osiągnięty, jeśli na ustniku odłączonym od saksofonu wydobywa się dźwięk A5 (880Hz), który jest punktem odniesienia do stwierdzenia siły nacisku dolnej wargi.
Ponieważ na ustniku altowym jesteśmy w stanie grać w przedziale C5-C6 – dźwięk
A5 wydaje się być stosunkowo wysoko.
Sprawą otwartą jest gdzie na ustniku altowym umiejscowione jest brzmienie saksofonistów jazzowych.

Ciekawe badania zaprezentowała Vanessa Tae Hasbrook w swojej pracy doktorskiej ALTO SAXOPHONE MOUTHPIECE PITCH AND ITS RELATION TO JAZZ AND CLASSICAL TONE QUALITIES (M.M., Baylor University-Waco, 1998).

 

Wychodząc z założenia, że na ustniku odłączonym od saksofonu muzyk klasyczny uzyskuje dźwięk A5, a muzyk jazzowy Eb5, przebadała grupę muzyków pod kątem korelacji zadęcia klasycznego i jazzowego i uzyskiwania odpowiedniej jakości brzmienia.

Używając saksofonu Selmer Super Action Series II, czterech ustników: Selmer C*, Selmer S90, Meyer 6M medium chamber ebonit i Claude Lakey 4*4 ebonit oraz stroików Vandoren – przebadała grupę studentów klasy saksofonu klasycznego Uniwersytetu Illinois.

Po zachowaniu miarodajnych warunków i procedur (rozgrzewka, nastrojenie etc.) poproszono studentów o wykonanie dźwięku A5 na odłączonym ustniku.

Powtórzono zadanie dla każdego ustnika i nagrano.

Następnie poproszono badanych o wyprodukowanie na odłączonych ustnikach dźwięku Eb5 i nagrano. Materiał posłużył później do porównania zawartości tonów harmonicznych.

Przez porównanie wykresów fal autorka dowodzi, że istnieje korelacja między obniżeniem nacisku dolnej wargi na ustnik a produkcją dźwięku jazzowego, z uwzględnieniem charakteru użytego ustnika.

Pozycja dolnej wargi.
ułożenie dolnej wargi - zadęcie estradowe
Ustalenie pozycji dolnej wargi i siła jej nacisku na stroik ma największy wpływ na jakość dźwięku. Warga zbyt napięta powoduje tłumienie drgań stroika i w związku z tym płaski dźwięk, warga zbyt luźna uniemożliwia pełną kontrolę dźwięku. Od dziesięcioleci dyskusję wzbudza sposób podwinięcia dolnej wargi. Na zdjęciu, pozycja dolnej wargi w zadęciu klasycznym.

Mam na ten temat swoją własną teorię: pierwszymi saksofonistami byli klarneciści francuscy, którzy w oczywisty sposób przenosili zadęcie klarnetowe, z mocno podwiniętą dolną wargą, na saksofon. Taka praktyka, a w związku z tym sposób zadęcia i brzmienie saksofonu, utrzymywała się przez wieki i nazywana była w tym aspekcie „francuską szkołą saksofonową”.
Kiedy saksofon pojawił się na kontynencie amerykańskim – nastąpił wielki wzrost popularności tego instrumentu, zasilającego składy niezliczonej liczby zespołów jazzowych, złożonych u zarania jazzu w większości z muzyków czarnoskórych.
Brak odniesienia do francuskiej tradycji oraz mięsistość warg Afroamerykanów, a być może potrzeba jak najgłośniejszego grania „hot” (bez tłumienia stroika) sprawiły, że dolna warga przestała być (lub nigdy nie była) podwijana. Potwierdzają to liczne fotografie z tego okresu.
Być może właśnie wielka popularność jazzu i muzyki estradowej spowodowały, że saksofoniści klasyczni eksperymentowali z położeniem dolnej wargi, uzyskując w ten sposób nierzadko interesujące rezultaty.
Wybierając położenie dolnej wargi, proponuję jej układanie z pozycji od skrajnie podwiniętej – do odwiniętej i wybrać najlepsze dla siebie, pośrednie, mając świadomość wpływu podwinięcia wargi na stylistykę, brzmienie i komfort gry.

Porównywanie brzmienia saksofonistów klasycznych i jazzowych najłatwiej przeprowadzić słuchając ich nagrań. Oto (niekompletna) lista muzyków, których brzmienie warto poznać.

SAKSOFONOŚCI JAZZOWI SAKSOFONIŚCI KLASYCZNI
Cannonball Adderly
Albert Ayler
Earl Bostic
Benny Carter
Ornette Coleman
Steve Coleman
Bob Berg
Johnny Griffin
Tom Scott
Greg Osby
John Gilmore
Billy Harper
Richie Cole
Archie Shepp
Joe Henderson
Lou Donaldson
Bud Shank
Pharoah Sanders
Gerry Mulligan
Johnny Hodges
Jackie McLean
Hank Mobley
Dewey Redman
Harold Land
Eddie Harris
Richard Elliott
Gene Ammons
John Surman
Paul Desmond
Eric Dolphy
Paquito D’Rivera
Candy Dulfer
Kenny Garrett
Lee Konitz
Dave Koz
Charles Lloyd
Eric Marienthal
Charlie Parker
Art Pepper
Dewey Redman
David Sanborn
Sonny Stitt
Grover Washington Jr.
Kim Waters
Sadao Watanabe
Phil Woods
John Coltrane
Michael Brecker
Kenny G
Stan Getz
Sonny Rollins
Coleman Randolph Hawkins
Lester Young
Wayne Shorter
Stanley Turrentine
Dexter Gordon
Joe Henderson
Roland Kirk
Joe Lovano
Ernie Watts
Joshua Redman
Johnny Griffin
Kirk Whalum
Ben Webster
Gene Ammons
Lou Donaldson
Branford Marsalis
Yusef Lateef
Archie Shepp
Dave Liebman
Zoot Sims
Eddie „Lockjaw” Davis
Gato Baribieri
Aaltonen Juhani
Baraglioli Jean-Pierre
Bensmann Detlef
Bergeron Tom
Bilger David
Bongiorno Frank
Bornkamp Arno
Bro Pau
Campbell Griffin
Daneels Francois
Delangle Claude
Easton Jay C.
Estoppey Laurent
Fischer Kenneth
Forger James
Fourmeau Jean-Yves
Goury Jean-Michel
Greenberg Roger
Gwozdz Lawrence
Harle John
Hemke Frederick
Hester Michael
Houlik James
Jacobson Michael
Jong Hans de
Jordheim Steven
Jordheim Steven
Kelly John-Edward
Klock Lynn
Kientzy Daniel
Klock Lynn
Krieger Ulrich
Leaman Cliff
Londeix Jean-Marie
Louie Gary
Lulloff Joseph
Lulloff Joseph
Marsalis Branford
Mauk Steven
McAllister Tim
McChrystal Gerard
Mernard Remi
Mondelci Federico
Mule Marcel
Murphy Joe
Murphy Otis
Myer Tom
Nolan Julia
Oxford Todd
Peterson Russell
Pettersson Jorgen
Pittel Harvey
Porte Georges
Prost Nicolas
Rahbari Sohre
Ritchmeyer Debra
Rossi Jamal
Rousseau Eugene
Sampen John
Savijoki Pekka
Schattschneider Adan
Smith Howie
Sugawa Nobuya
Teal Larry
Tartsinis Styliani
Tse Kenneth
Umble James
Underwood Dale
Verhiel Ton
Walsh Tom
Whitcombe Michael
Wolfe George
Wytko Joseph

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz