G1
Naukę gry rozpoczynamy od wydobycia dźwięku G1. To najprostszy dźwięk saksofonu, łatwy w wydobyciu, łatwy w utrzymaniu intonacji i jednocześnie pozwalający na pewny uchwyt saksofonu. |
|
Zanim zaczniesz grać:
- wyreguluj pasek tak, żeby nie pochylać się do ustnika, ani nie odchylać głowy do tyłu,
- sprawdź jakie powinno być położenie dolnej wargi, w zależności od wybranego rodzaju zadęcia,
- oprzyj siekacze (zęby) na górnej części ustnika, około 1 cm od krawędzi,
- nastrój saksofon,
- kciuk lewej ręki oprzyj na podpórce przy dźwigni klapy oktawowej,
- kciuk prawej ręce umieść we właściwym miejscu podpórki kciuka,
- ciężar saksofonu powinien całkowicie spoczywać na pasku, wszystkie pozostałe palce powinny luźno spoczywać na właściwych klapach,
- stań na dwóch nogach w lekkim rozkroku (30 – 40 cm), równo obciążając obie nogi, nie skręcaj tułowia,
- dźwięk rozpoczynamy uderzeniem języka o stroik (jak przy wymawianiu „ta”),
- podczas wydobywania dźwięku nie powinieneś wydymać policzków.
No to zaczynamy. Złap dźwięk G1 ,uderzając jednokrotnie językiem o spód stroika (jak przy wymawianiu „ta”) uruchom strumień powietrza i zagraj dźwięk aż do wyczerpania oddechu.
Wielokrotnie powtarzaj wydobycie dźwięku w ten sposób, zwracając uwagę, żeby dźwięk miał stałą dynamikę, najlepiej forte (głośno) i żeby był możliwie na stałej wysokości (równy).
Jeśli potrafisz wielokrotnie wydobyć dźwięk G1, spróbuj zagrać go z metronomem. Dostosuj tempo wykonania do długości Twojego oddechu. Oddech powinien odbywać się kosztem nuty, którą właśnie grasz (możesz ją skrócić o długość oddechu), początek nowej nuty ma pokrywać się z metronomem.
Łuk, którym spięte są tu pary nut nazywamy ligaturą. Należy je grać tak, jakby była to jedna nuta o sumie ich długości. Jeśli nuty są różnej wysokości, nie jest to ligatura, a legato (łącząc).
Wartość nuty w tym ćwiczeniu to cała nuta. Całą nutę liczymy do czterech (cztery ćwierćnuty). Dwie połączone ligaturą całe nuty liczymy dwa razy po cztery: 1,2,3,4, 1,2,3,4.
A1
Jeśli udaje się bez problemu osiągać dźwięk G1, spróbujmy w analogiczny sposób osiągnąć dźwięk A1 |
|
B(♮)1 = H1
Jeśli udaje się bez problemu osiągać dźwięk A1, spróbujmy w analogiczny sposób osiągnąć dźwięk B1 |
|
C2
Jeśli udaje się bez problemu osiągać dźwięk B1, spróbujmy w analogiczny sposób osiągnąć dźwięk C2 |
|